Monday, January 9, 2012

KepenTinGan. .

 PenTing. . KepenTingan. . BerkepenTinGan. . . dan etc. . . ape yang dapat dihuraikan dengan maksud tersebut erk ?. .  hurm . . oke, aku bagi satu situasi kat korang semua. . . dalam satu kawasan yang korang lalu, tetiba ternampak dua kejadian kereta rosak yang berlaku serentak di kawasan yang agak berhampiran. . . yang membezakan kedua-duanya ialah kereta pertama milik orang kaya. . .yang satu lagi orang yang x berapa nak berada la. . .antara kedua-dua situasi ni, mana yang korang nak tolong dulu. . . 

soalan fokus yang aku nak bagi kat sini ialah:
1) apa kepentingan yang akan korang boleh dapat kalau bantu salah satu daripada mangsa kereta rosak?
2) sejauhmana kepentingan yang bakal diperoleh kalau menolong salah seorang daripada mereka?

kalaulah ada soalan begini yang terbayang-bayang kat fikiran korang, sorry la aku nak cakap, korang hanya tolong kalau ada kepentingan untuk korang lah nampaknya. . . dan tak sangka, amat-amat tak sangka, dalam dunia ni, aku dah jumpa orang yang berperangai begini. . . kalau ada kepentingan untuk dia, baru nampak batang hidung. . . 

persahabatan tidak mampu terbayar dengan wang ringgit. . . walaupun seluruh harta kekayaan sekalipun, biar susah tapi bahagia. . . biar susah tapi jujur dan berhati mulia. . . biar luaran nampak buruk, tapi hati nuraninya bersih dan telus. . . .

kalaulah aku tahu isi hati setiap manusia di persekitaranku. . kalaulah. . .

cetusan idea Scya J

No comments: